24-09-2010

Vooroordelen


Vandaag was ik in de stad voor enkele boodschappen.
Wat moe ging ik even op een bankje voor de HEMA zitten.
Er zat een al wat oudere man over zijn krantje heen naar een prachtig glimmende zwarte auto te gluren. Hij mompelde "waar doen ze het van, ze werken nooit, het is oneerlijk verdeeld in de wereld".
Ik vroeg: "wat bedoelt u?" Maar er kwamen net twee donkergekleurde Nederlanders aan met een bakje vis in hun handen en zij stapten in die auto.
Ik vroeg aan de man, waarom zegt u dat nu? "Nou", antwoordde hij "dat zie je toch zo: dealers he!!"
Ik was stomverbaasd en dacht waarom denken mensen toch zo? 
Zijn ongelijk werd helemaal bevestigd toen ik ze even later terug zag bij een bouwproject in de buurt van mijn huis.

Maar als ik heel eerlijk ben, maak ik natuurlijk ook wel eens een totaal verkeerd inschatting van bijvoorbeeld klanten. Op een en dezelfde middag kwamen er een keurig uitziende vrouw met een bekakt spraakje en een slonzig geklede vrouw hun boeken inleveren.
De bekakte mevrouw haar 6 bouquet reeksjes en de andere 6 Franstalige literaire werken.
En beiden verlieten ze de bibliotheek weer met een nieuwe lichting van hun favoriete boeken.

Het is mij (ivm mijn ZvP) al enkele keren overkomen dat er op een zwalkerige dag gefluisterd werd: dronken en ook dat ik bij de kassa met een (in mijn ogen) arrogante blik bekeken werd, terwijl ik het geld niet uit mijn portemonnee kon krijgen.

En zo zal iedereen wel geregeld zijn vooroordelen hebben, hoe bekijken we mensen eigenlijk? 

Wat verbind je aan wat en aan wie en waarom?

Bij de Quest een populair wetenschappelijk tijdschrift kun je de volgens jou meest onbetrouwbare kop samenstellen en ook een foto van jezelf insturen. Anderen bepalen dan hoe betrouwbaar jij volgens hen bent

http://www.quest.nl/extra/betrouwbaarheidstest/wat-is-de-meest-on-betrouwbare-kop/index.html


Boeddha zei over de mens:

Moge zij allen universeel en onpartijdig meedogen kunnen opbrengen, voorbij wereldse vooroordelen ten opzichte van vriend of vijand - voor alle levende wezens.


Een mooi streven

2 opmerkingen:

Unknown zei

Absolute herkenning. Wat kan je soms pijnlijk de mist ingaan. Maar ik heb ook het idee dat het steeds modieuzer wordt om geen blad voor de mond te nemen. Ik word af en toe om de oren geslagen met uitspraken waar ik stil van word. Zo vol minachting en inderdaad vooroordelen.

prodigieus zei

Ik liep met mijn moeder langs een samenscholing als zuiplappen bekendstaand volk.
Een van hen gooide een leeg flesje in de bosjes.
Mijn moeder direct " hee jongeman (schatte 'm rond de 30) , zou je moeder dat goed gevonden hebben?"
Ik siste " Mam niet doen, straks gaan ze meppen"
Maar de " jongeman" stond op dook in de bosjes en gooide het attribuut in de prullenbak.
Mijn moeder bedankte hem vriendelijk

Moraal van dit verhaal: als je 80 bent kun je veel zeggen kennelijk