27-11-2010

reis rond de wereld in 69 dagen











Toen ik aan de 23 dingen cursus begon, voelde het alsof ik op reis ging naar landen waar ik nog nooit geweest  was en waar ik geen kaarten van bezat, een reis rond de wereld in 69 dagen.

En wat is het een prachtige reis geworden, een rondreis met 23 stopplaatsen in Web 2.0, wat heb ik genoten van het fotograferen,bedenken en schrijven in mijn reisdagboek Prodigieus. Wat heb ik veel geleerd, ontdekt en  nagedacht over alle mogelijkheden van het geleerde, voor mezelf en voor de KopGroep Bibliotheken.

Wat heeft het veel tijd gekost, tijd waarin ik ook andere dingen had kunnen doen, maar ik heb er zo veel meer voor terug gekregen: ontdekt wat ik kan,ben ontdekt,heb  kennis en vaardigheden opgedaan.
Ik heb een gereedschapskist vol "tools" verzameld, wat ga ik daar mee doen? Wat kan ik daarmee doen?

Tegelijkertijd realiseer ik me dat ik NIETS weet. Dat ik in mijn eentje niet veel zal kunnen veranderen, dat dat toch echt met zijn ALLEN zal moeten gebeuren
De kracht van het Sociale Web zit 'm in samen, samenwerken, delen wat je weet, delen wat je kan.

Geen reis zonder tegenslag, mijn snelheid van "reizen" werd mij wel eens verweten, maar uiteindelijk maakt iedereen wat dat betreft zijn eigen reis en doet iedereen op zijn eigen manier kennis op!
Het Bloggen past bij mij, ik kan er mijn talenten in kwijt, het fotograferen, het ontwerpen allemaal dingen waar ik blij van word. Flickr, de fotobewerkingsprogramma's en filmpjes maken voor YouTube  zijn dus (privé) mijn favorieten.

mijn ideeën 
Tijdens die reis heb ik op verschillende momenten voorstellen gedaan
* een Blog voor het personeel om van alles uit te wisselen
* een eigen digitale huiswerk hulp voor scholieren
* een eigen digitale vraag beantwoord dienst, via mail of chat
* een verzamelpunt voor alle goede ideeën  van alle Bloggers
* het aanleggen van een GoogleDocs archief
* een rondreizend media spreekuur
* een collectie uitgaven van bibliotheekleden
* interviewen van ouderen
* tentoonstellingen van artistiek werk van personeel
* een lenersraad opstarten
* instructie filmpjes maken voor verlengen/reserveren/zoek & boek
*  aanvulling op de cursus kennismaken met computers en internet voor 50+

de extra's
Extra leuk om te doen waren mijn zelfopgelegde projecten Rondje Bibliotheken en BJHiltervrouw.
de Roze Draad is voorlopig beëindigd.

begeleider
Ik wil mijn begeleider PracticalJoke bedanken, niet dat ze aan mij nu zo veel te begeleiden heeft gehad, maar zij heeft haar groep door de werkavonden/ het samenwerken met elkaar zo gestimuleerd dat iedereen er plezier in bleef houden en ook aan de slag bleef.


ProBiblio
Voor 23dingen ProBiblio blijkt nu dat het vrijgeven van alle 23 dingen niet werkt. Zelf vond ik het heerlijk om er aan te werken en alvast een kijkje her en der te nemen.  (en anders had ik dat toch ook wel gedaan, met een beetje zoeken vind je alle opdrachten) Maar een strak schema zal ws betere resultaten opleveren.

Edo bedankt voor alles, ik heb veel van je geleerd (maar je bent nog niet van me af want ik wil meer leren, haha en  t is nog geen 10 januari)

Conclusie
De cursus 23 dingen heeft in mijn leven voor behoorlijk wat veranderingen gezorgd, het kwam op het juiste moment. Want kon ik fysiek gezien nog wel blijven deelnemen aan het arbeidsproces?
Door wat ik geleerd heb en ook door wat ik heb laten zien, kan ik (ijs en  weder dienende) als webmaster blijven werken en daar ben ik dankbaar voor.


De spreuk :
Leer nieuwe dingen en laat je inspireren
blijft mijn motto! Want nu begint het pas!

26-11-2010

Volgen



Vanaf vandaag 18.27 uur volg ik elke Blogger van de KopGroepBibliotheken.

tijd voor andere dingen



prachtige dag vandaag

fotograferen dus...

dezelfde Berenklauw 2 x

welke vind je het mooist?

25-11-2010

proDINGieus 22

Bibliotheek 2.0= een participatie bibliotheek. 



Bibliotheken moeten veranderen, bezuinigingen en eisen van de klanten zorgen er voor dat er efficiënter gewerkt moet worden.
Bij een bibliotheek 2.0 staat de klant centraal en web 2.0 technologieën helpen om mee te lopen met de veranderende behoeften van de bibliotheekgebruiker. De veranderde verhoudingen tussen mensen die informatie zoeken, de informatie die wordt gezocht en de professionele informatie verstrekkers is van groot belang in dit proces.
Als bibliotheek richt je je niet alleen op het al aanwezige ledenbestand, maar juist ook op nieuwe gebruikers, die mensen moeten enthousiast worden gemaakt. Er komen veel minder jongeren naar de bibliotheek: een project om middelbare scholieren bijv mediawijs te maken, een samenwerking met de scholen ivm werkstukken, leeslijsten.  Ouderen en allerlei activiteiten binnen de bibliotheek zoals de mobiele telefoonvoorlichting, boek aan huis, computerles, vertel je verhaal. Veel ouderen een heel leven achter de rug, koppel een jongere aan een oudere en laat de jongere het verhaal van de oudere bloggen/filmen al die verhalen bij elkaar!! 


De collectie populair maken en daardoor weer klanten  trekken, zal geen  langdurige oplossing zijn.
Het bibliotheek  2.0 model geeft de klanten een rol in de diensten die worden aangeboden, zodat zij ze voor zichzelf geschikt kunnen maken. Dit kan elektronisch, door webpagina's, blogs enz. boekbesprekingen, discussiegroepen. De catalogus moet aangepast worden, draadloos internet en werkplekken daarvoor, online tools, tekstverwerkingsprogramma's
Er is behalve een fysieke collectie ook een online collectie
Geregeld evalueren, vinger aan de pols houden, feedback van de klanten (Eerder al had ik een lezersraad voorgesteld, zij kunnen onder andere mee bepalen welke materialen aangeschaft gaat worden .)
Samenwerking tussen het bibliotheekpersoneel en de gebruikers zal een flinke stap op de goede weg zijn


Een bibliotheek 2.0 vraagt ook om bibbliotheekpersoneel 2.0 , bekendheid  met de Web 2.0 tools, de gebruiker als uitgangspunt nemen, bibliothecarissen worden virtuele begeleiders. Wij volgen allemaal de 23 dingen cursus, wees daar blij om, want echt je krijgt zoveel bagage mee die je in de toekomst van nut kan zijn.
Als je bijv het DigiDreamTeam bezig ziet tijdens de week van de MediaWijsheid! en de mensen die er echt in hordes op afkomen op zoek naar informatie over die apparaten dan zijn dat de leermomenten! We moeten gebruik maken van die "honger naar kennis" want kennelijk kan men nergens anders zijn vragen kwijt.


Vernieuwend aan de slag gaan als bibliotheek zal in deze tijd van bezuinigingen niet meevallen, maar vooruit denken en de toekomst creëeren, juist nu met goede veranderingen komen.




.
(Een collectie van boeken door bibliotheekleden/stad/buurt/dorpsgenoten geschreven en uitgegeven zou  trouwens wel leuk zijn )

proDINGieus 21













Bibliotheekcatalogi zijn gemaakt door professionals en volgens voorgeschreven regels. Het idee dat gebruikers de catalogus zouden mogen wijzigen werd voor onmogelijk gehouden, laten we het zo zeggen die gedachte kwam niet eens bij hen op.
Maar mensen willen informatie ordenen, zodat het overzichtelijk voor hen wordt en met die veranderende mogelijkheden kan men aldus een eigen stempel op zaken drukken.


on-sociaal
De meeste online bibliotheekcatalogi zijn on-sociaal, gebruikers kunnen zoeken en meer niet. Maar er komen steeds meer instellingen die hun "bezit" openbaar maken en bovendien TAG-baar!


Heb eerst eens gezocht op algemene Social Networking Catalogi om voorbeelden te zien en vond natuuurlijk LibraryThing, waar we voor ding 19 al waren.
Deze sociale catalogus is niet alleen virtueel sociaal, maar ook letterlijk.
Groepen boekenliefhebbers komen geregeld bij elkaar om collecties van kleine organisaties of personen te catalogiseren: flash mob cataloging wordt dit genoemd. De vrijwilligers scannen de gegevens van alle boeken en andere materialen in en voegen die toe aan de catalogus van LibraryThing. De organisatie waar ze op bezoek zijn, heeft na zo’n flash mob-actie ook meteen een eigen digitale catalogus.
Zoeken.bibliotheek.nl is een Nederlandse sociale catalogus: je kunt er tags en waarderingen toevoegen 
My Discoveries van de OBA en anderen zijn natuurlijk al bij de 23dingen site genoemd.


Een ander soort organisatie maar een goed voorbeeld is Creative Spaces: negen Britse nationale musea en galerieën  om te verkennen en commentaar op de collectie te geven ,om  eigen content  te uploaden,  collecties op te bouwen en te delen  met anderen. Dat kan met foto's video's etc
Kijk en daar werd ik enthousiast van! 


goed idee? !
Ik vind het geen verkeerd idee om de catalogus te openen om het publiek Tags toe te laten voegen.  Hiermee kun je de "vindbaarheid" van boeken bevorderen en ook de interactie tussen de klanten onderling: één klik en je vindt de persoon die eenzelfde interesse deelt.


Leuke term die daarbij gebruikt wordt, is FOLKSONOMIE: de ordening van gegevens/data door het "volk". De tags die het publiek toevoegt is vaak goed bruikbaar en sluit beter aan bij het taalgebruik van het publiek dan de termen die de bibliotheken zelf gebruiken.


Maar er overvallen je wel een aantal vragen:
- zijn sociale bookmarks ook betrouwbaar?
- Bepaalde groepen zullen er gebruik van maken en zij bepalen ook welke artikelen in een bestand interessant zijn. (zoals je bijv bij delicious ziet een veel getagde site ) springt sneller in het oog 


Oplossing zou zijn:
In de catalogus gebruik je als organisatie een aantal vaste trefwoorden, het publiek kan vrije trefwoorden toevoegen. Een waardevolle aanvulling!
Dus een bibliotheek 2.0 heeft een sociale catalogus! 

24-11-2010

mediawijsheid

Vandaag begon het DigiDreamTeam aan de week van Mediawijsheid.
Het was al ruim voor 15.00 uur een drukte van belang met belangstellenden voor de iPad, iPod,e-Readers.
De XBox Kinect was een groot succes! En niet alleen voor de klanten, tijdens onze pauze kon je een paar mallotig springende mannen en vrouwen bezig zien.

Eerste dag liep goed!
Op naar Schagen Wieringerwerf en Nieuwe Niedorp!!

de 1e bezoekers
foto S.Bruin

21-11-2010

de toekomst is digitaal

Een overpeinzing tussendoor
"De toekomst van de bibliotheken ligt digitaal" lees je overal.

Hoe kweek je behoeften?
Door de veranderde media veranderen mensen, doordat mensen veranderen wordt de "behoefte" anders, omdat de behoefte verandert moeten bibliotheken veranderen.

De boekdrukkunst werd rond 1455 uitgevonden waardoor wereldwijde verspreiding van boeken en geschriften mogelijk werd.
Bibliotheken bestaan al veel langer, maar vanaf de 19e eeuw ontstonden de Openbare Bibliotheken, met als doel de arbeidersstand te verheffen.

Een van de eerste belangrijke veranderingen was het ontstaan van het tijdschrift: een nieuwe vorm van informatie overdracht en de laatste tot nu  toe is de digitalisering van informatie.Er is veel informatie op internet te vinden, de bibliotheek is niet meer de enige die "kennis" verzamelt en aanbiedt.   En daarmee wordt kennelijk de toekomst van de bibliotheken bepaald.
Er zijn nog veel mensen die liever een boek in handen hebben, maar de  "nieuwe"gebruiker, (de generatie die alles van het internet haalt) denkt er anders over. Zij zijn over het algemeen handig in het gebruik van digitale hulpmiddelen maar hebben  nauwelijks geleerd gebruik te maken van gedrukte middelen.


Maar kun je een traditionele bibliotheek met zijn  geheel eigen vereiste vaardigheden en kennis transformeren in een digitale bibliotheek met weer zijn  eigen kennis,  vaardigheden  en systemen?
Of kan dat naast elkaar bestaan? 
Een virtuele bibliotheek naast de KopGroep Bibliotheken zoals wij die nu kennen?

Al de gehele 23 dingen cursus houdt dit mij bezig. En  tijdens ding 20 ging ik steeds meer beseffen dat digitale ontwikkeling een zegen maar ook een last is. 
Want hoe blijf je in de markt? Achter alle anderen aanhollen, graantjes meepikken? 
Zelf iets bedenken, iets vernieuwends, iets waar een ander nog niet aan heeft gedacht?
Waar zijn onze klanten naar op zoek?  

Wie heeft er ideeën? 
Wie moet er van zuchten?