Bibliotheek 2.0= een participatie bibliotheek.
Bibliotheken moeten veranderen, bezuinigingen en eisen van de klanten zorgen er voor dat er efficiënter gewerkt moet worden.
Bij een bibliotheek 2.0 staat de klant centraal en web 2.0 technologieën helpen om mee te lopen met de veranderende behoeften van de bibliotheekgebruiker. De veranderde verhoudingen tussen mensen die informatie zoeken, de informatie die wordt gezocht en de professionele informatie verstrekkers is van groot belang in dit proces.
Als bibliotheek richt je je niet alleen op het al aanwezige ledenbestand, maar juist ook op nieuwe gebruikers, die mensen moeten enthousiast worden gemaakt. Er komen veel minder jongeren naar de bibliotheek: een project om middelbare scholieren bijv mediawijs te maken, een samenwerking met de scholen ivm werkstukken, leeslijsten. Ouderen en allerlei activiteiten binnen de bibliotheek zoals de mobiele telefoonvoorlichting, boek aan huis, computerles, vertel je verhaal. Veel ouderen een heel leven achter de rug, koppel een jongere aan een oudere en laat de jongere het verhaal van de oudere bloggen/filmen al die verhalen bij elkaar!!
De collectie populair maken en daardoor weer klanten trekken, zal geen langdurige oplossing zijn.
Het bibliotheek 2.0 model geeft de klanten een rol in de diensten die worden aangeboden, zodat zij ze voor zichzelf geschikt kunnen maken. Dit kan elektronisch, door webpagina's, blogs enz. boekbesprekingen, discussiegroepen. De catalogus moet aangepast worden, draadloos internet en werkplekken daarvoor, online tools, tekstverwerkingsprogramma's
Er is behalve een fysieke collectie ook een online collectie
Geregeld evalueren, vinger aan de pols houden, feedback van de klanten (Eerder al had ik een lezersraad voorgesteld, zij kunnen onder andere mee bepalen welke materialen aangeschaft gaat worden .)
Samenwerking tussen het bibliotheekpersoneel en de gebruikers zal een flinke stap op de goede weg zijn
Een bibliotheek 2.0 vraagt ook om bibbliotheekpersoneel 2.0 , bekendheid met de Web 2.0 tools, de gebruiker als uitgangspunt nemen, bibliothecarissen worden virtuele begeleiders. Wij volgen allemaal de 23 dingen cursus, wees daar blij om, want echt je krijgt zoveel bagage mee die je in de toekomst van nut kan zijn.
Als je bijv het DigiDreamTeam bezig ziet tijdens de week van de MediaWijsheid! en de mensen die er echt in hordes op afkomen op zoek naar informatie over die apparaten dan zijn dat de leermomenten! We moeten gebruik maken van die "honger naar kennis" want kennelijk kan men nergens anders zijn vragen kwijt.
Vernieuwend aan de slag gaan als bibliotheek zal in deze tijd van bezuinigingen niet meevallen, maar vooruit denken en de toekomst creëeren, juist nu met goede veranderingen komen.
.
(Een collectie van boeken door bibliotheekleden/stad/buurt/dorpsgenoten geschreven en uitgegeven zou trouwens wel leuk zijn )
3 opmerkingen:
Spot on!
Het is echt de uitdaging voor de komende jaren om ons niet terug te trekken op ons oude bastion en ons vast te klampen aan een verouderd "businessmodel". Maak keuzes en zorg dat de mediabar een vaste dienstverlening wordt. Een vast inloopuur waar iedereen met zijn mediavragen terecht kan en waar je een cursus kunt volgen. En mensen benaderen op een interactieve, digitale en sociale manier.
En wat betreft de senioren die hun verhaal vertellen. Ik wil je graag voorstellen een Geriatric1927.
Dank voor je tip over You Tube, Prodigieus! Nu klinkt er bijpassende muziek bij filmster maria-anna-lucia.
Zie een inloop uur digitale media ook echt helemaal zitten, denk de anderen van het digidreamteam ook!!
Naast de cursus kennis maken met computers en internet ook een cursus Web 2.0 handigheidjes.
En zelf denk ik toch ook aan "wat te doen met foto's" Dat werd steeds afgehouden omdat het uitgangspunt was: de bibliotheek!! terwijl de cursisten er altijd om vragen.
Ha en alles wat je bedenkt heeft een ander al bedacht dus!!
Zoals de senioren verhalen, in een stad als Den Helder kun je vast heel veel "kennis" vinden. Trouwens de gehele Kop van Noord Holland zal voldoende stof opleveren.
En wat te denken van
Een reactie posten