21-11-2010

de toekomst is digitaal

Een overpeinzing tussendoor
"De toekomst van de bibliotheken ligt digitaal" lees je overal.

Hoe kweek je behoeften?
Door de veranderde media veranderen mensen, doordat mensen veranderen wordt de "behoefte" anders, omdat de behoefte verandert moeten bibliotheken veranderen.

De boekdrukkunst werd rond 1455 uitgevonden waardoor wereldwijde verspreiding van boeken en geschriften mogelijk werd.
Bibliotheken bestaan al veel langer, maar vanaf de 19e eeuw ontstonden de Openbare Bibliotheken, met als doel de arbeidersstand te verheffen.

Een van de eerste belangrijke veranderingen was het ontstaan van het tijdschrift: een nieuwe vorm van informatie overdracht en de laatste tot nu  toe is de digitalisering van informatie.Er is veel informatie op internet te vinden, de bibliotheek is niet meer de enige die "kennis" verzamelt en aanbiedt.   En daarmee wordt kennelijk de toekomst van de bibliotheken bepaald.
Er zijn nog veel mensen die liever een boek in handen hebben, maar de  "nieuwe"gebruiker, (de generatie die alles van het internet haalt) denkt er anders over. Zij zijn over het algemeen handig in het gebruik van digitale hulpmiddelen maar hebben  nauwelijks geleerd gebruik te maken van gedrukte middelen.


Maar kun je een traditionele bibliotheek met zijn  geheel eigen vereiste vaardigheden en kennis transformeren in een digitale bibliotheek met weer zijn  eigen kennis,  vaardigheden  en systemen?
Of kan dat naast elkaar bestaan? 
Een virtuele bibliotheek naast de KopGroep Bibliotheken zoals wij die nu kennen?

Al de gehele 23 dingen cursus houdt dit mij bezig. En  tijdens ding 20 ging ik steeds meer beseffen dat digitale ontwikkeling een zegen maar ook een last is. 
Want hoe blijf je in de markt? Achter alle anderen aanhollen, graantjes meepikken? 
Zelf iets bedenken, iets vernieuwends, iets waar een ander nog niet aan heeft gedacht?
Waar zijn onze klanten naar op zoek?  

Wie heeft er ideeën? 
Wie moet er van zuchten?

5 opmerkingen:

lemina zei

Ik heb geen idee.

Maar dat we mee moeten gaan is wel duidelijk .

Het is alleen hoe pak je het in, en verkoop je het aan de klant .

Nou daar moeten we dus allemaal over denken.
Misschien een IDEEBUS ook voor klanten???

biepmiep zei

Tja wat een vragen he??

Ook ik denk daar wel over na.... zoals je bij mijn blog schreef wat wij willen is niet altijd wat de klanten willen....

Het moet mogelijk zijn om "oud" en "nieuw" naast elkaar te kunnen laten bestaan, het kan elkaar ook versterken... maar ook hier zeg ik weer dan moet je het als bibliotheek wel goed doen, er tijd, energie en geld insteken....

Lady Lala zei

Het grootste gevaar naar mijn idee is de kloof die alsmaar groter wordt tusssen jong en oud als de bibliotheek er niks aan doet.
En ziedaar..., de bibliotheek doet al heel goed werk.
Ouderen aan de knoppen is daar een heel goed voorbeeld van.
Het is zeker iets dat moet blijven,maar wat ook kan worden uitgebreid.En i.p.v. alleen ouderen worden uitgebreid naar jongeren en naar
mensen die de boot dreigen te missen zoals lager opgeleide mensen, verstandelijk gehandicapten, asielzoekers om maar eens wat te noemen.

Bedankt voor je uitnodiging. Ik zou heel graag in je dreamteam willen woensdagmiddag, maar helaas zit ik in de uitleen.

prodigieus zei

We leren nu ook al heel veel.
Maar hoe gaan we het geleerde werkelijk in de praktijk brengen?
En moeten we al het geleerde in de praktijk brengen?
Waar gaan we ons op richten?
Wie zorgt voor wat? Wie neemt het voortouw?

Unknown zei

Ten eerste is het En/En. Digitaal en fysiek blijven naast elkaar staan.

Wat mij echter bezighoudt is dat ons businessmodel verouderd raakt en dat wij daarin niets tegenin kunnen brengen. Voorheen was het duidelijk waar onze "concurrenten" zich bevinden. Door de mondialisering en technolarisering, zijn er steeds vaker initiatieven die zeer succesvol worden op brede schaal en die ons bestaansrecht ondermijnen. Kijk maar eens naar Spotify en Yindo. Wat hebben wij daar tegenin te brengen? Wat kan je op een iPad niet, wat je in een bibliotheek wel kan en is dat de moeite om gebruik van te blijven maken. Gemaksdiensten vs een instituut vol tradities, traagheid en een verouderd businessmodel?