25-11-2010

proDINGieus 21













Bibliotheekcatalogi zijn gemaakt door professionals en volgens voorgeschreven regels. Het idee dat gebruikers de catalogus zouden mogen wijzigen werd voor onmogelijk gehouden, laten we het zo zeggen die gedachte kwam niet eens bij hen op.
Maar mensen willen informatie ordenen, zodat het overzichtelijk voor hen wordt en met die veranderende mogelijkheden kan men aldus een eigen stempel op zaken drukken.


on-sociaal
De meeste online bibliotheekcatalogi zijn on-sociaal, gebruikers kunnen zoeken en meer niet. Maar er komen steeds meer instellingen die hun "bezit" openbaar maken en bovendien TAG-baar!


Heb eerst eens gezocht op algemene Social Networking Catalogi om voorbeelden te zien en vond natuuurlijk LibraryThing, waar we voor ding 19 al waren.
Deze sociale catalogus is niet alleen virtueel sociaal, maar ook letterlijk.
Groepen boekenliefhebbers komen geregeld bij elkaar om collecties van kleine organisaties of personen te catalogiseren: flash mob cataloging wordt dit genoemd. De vrijwilligers scannen de gegevens van alle boeken en andere materialen in en voegen die toe aan de catalogus van LibraryThing. De organisatie waar ze op bezoek zijn, heeft na zo’n flash mob-actie ook meteen een eigen digitale catalogus.
Zoeken.bibliotheek.nl is een Nederlandse sociale catalogus: je kunt er tags en waarderingen toevoegen 
My Discoveries van de OBA en anderen zijn natuurlijk al bij de 23dingen site genoemd.


Een ander soort organisatie maar een goed voorbeeld is Creative Spaces: negen Britse nationale musea en galerieën  om te verkennen en commentaar op de collectie te geven ,om  eigen content  te uploaden,  collecties op te bouwen en te delen  met anderen. Dat kan met foto's video's etc
Kijk en daar werd ik enthousiast van! 


goed idee? !
Ik vind het geen verkeerd idee om de catalogus te openen om het publiek Tags toe te laten voegen.  Hiermee kun je de "vindbaarheid" van boeken bevorderen en ook de interactie tussen de klanten onderling: één klik en je vindt de persoon die eenzelfde interesse deelt.


Leuke term die daarbij gebruikt wordt, is FOLKSONOMIE: de ordening van gegevens/data door het "volk". De tags die het publiek toevoegt is vaak goed bruikbaar en sluit beter aan bij het taalgebruik van het publiek dan de termen die de bibliotheken zelf gebruiken.


Maar er overvallen je wel een aantal vragen:
- zijn sociale bookmarks ook betrouwbaar?
- Bepaalde groepen zullen er gebruik van maken en zij bepalen ook welke artikelen in een bestand interessant zijn. (zoals je bijv bij delicious ziet een veel getagde site ) springt sneller in het oog 


Oplossing zou zijn:
In de catalogus gebruik je als organisatie een aantal vaste trefwoorden, het publiek kan vrije trefwoorden toevoegen. Een waardevolle aanvulling!
Dus een bibliotheek 2.0 heeft een sociale catalogus! 

2 opmerkingen:

practical joke zei

Dat van die Creative spaces lijkt me fantastisch. Tja, foto's hè.

En wat het toevoegen van tags betreft. Ik vraag me echt af of mensen dat wel gaan doen. Er is wat mij betreft niets mee mee. De bibliothecaris gebruikt trefwoorden en de klant zal meer zoekwoorden gebruiken. Goed om je bewust te worden van alternatieve termen.

Unknown zei

In principe gebeurt dit al. De trefwoorden worden toegekend op basis van een thesaurus en onderlinge afspraken. De tags zijn vrij inzetbaar.