25-09-2010

proDingieus 4 en 5


Mijn RSS Boekenplank


Moest ik voorheen elke website die mij bekoorde geregeld bezoeken:
 nu wordt het me stukken gemakkelijker gemaakt met RSS:
Als je de RSS button tenminste kunt vinden! 
(Ik browse met Google Chrome en daarbij licht geen RSS-button op in de browserbalk!, dan is het even zoeken, maar een slimme meid heeft ook nog IE, dus eerst de websites met Explorer bezocht, de RSS aangeklikt en klaar.)

Natuurlijk ook gebruik gemaakt van de Google RSS abonnementen, vnl op bibliotheek en wetenschappelijk gebied. 
 Mijn Feedreader knort de hele dag mee en mijn RSS boekenplank raakt steeds gevulder.
Nu kijk ik enkele keren per dag via Google Reader of er artikelen zijn die mij interesseren en dat gaat heel wat sneller dan voorheen. En heb ik tijd over om te ...............?

Hoe kan ik de handigheid van RSS naar de bibliotheek toe vertalen?
Voor mijn werk zijn sites die ik voor ibi gebruik en senioren wetenswaardigheden makkelijker om te volgen, het gaat automatisch.

Hoe kan de bibliotheek van RSS profiteren?
De Biblioheken zullen naast de bestaande papieren informatie ook zich digitaal moeten blijven ontwikkelen.
                                       Net zo goed als ik een RSS BOEKENPLANK heb zouden de KopGroepBibliotheken ook een verzameling voor klanten kunnen koppelen
 De klanten online sneller informeren over nieuwe aanwinsten door het delen van RSS 
De  bibliotheek kan de recente boekrecensies uit kranten of tijdschriften overnemen,
via de code van de RSS. Dat stukje code haalt bij elk bezoek de feed op zoals die door de krant of het tijdschrift aangeboden wordt. Op die manier krijgt de klant  altijd het recentste nieuws.

Input:
Als bibliothecaris of bibliotheekmedewerker kun je via de RSS van uitgevers, bibliotheken etc etc up to date blijven. De nieuwste uitgaven, het laatste nieuws, downloads.

Interessant vind ik het idee van Jan Klerk:
 Stel je eens voor dat wereldwijd iedere afzonderlijke titel die aanwezig is in een bibliotheekcatalogus vindbaar wordt via Google, en dat het ook mogelijk wordt om aan die titels je eigen tags toe te voegen. Dan zou iedere zoekactie op internet onvermijdelijk ook bibliotheektitels opleveren. Combineer dat met rss-techniek en het wordt mogelijk dat je feedreader dagelijks volstroomt met voor jou relevante titels. Als vervolgens de beschikbaarheid en levering ook nog goed georganiseerd zijn, is een volmaakte ‘lange staart’ gerealiseerd. 

Als Blogger volg ik enkele Blogs van beroemde bibliotheekbloggers, je ziet op elk moment van de dag wie er een artikel heeft geschreven. ( enne dan mag ik ook vast wel reageren)

Ik moet nog een beetje schiften welke ik wel en niet blijf behouden, want het staat wel interessant veel  RSS-jes op die plank, maar om ze allemaal  te lezen, dat gaat niet lukken he?

Meen hiermee ding 4 en 5 te kunnen afsluiten


7 opmerkingen:

practical joke zei

Ik denk dat jij inderdaad je aantekening bij ding 4 en 5 al uitgebreid hebt verdiend. Ben het met je eens dat RSS een goede vinding is. Het scheelt je een hoop werk om al die sites iedere keer door te spitten op nieuwe berichten. Voor het inlichtingenwerk lijkt RSS me niet nuttig. Het soort vragen is zo divers, dat je niet over ieder onderwerp sites kunt gaan bijhouden.
Ideeën die je daarover hebt voor de bibliotheek spreken me absoluut aan. Voor de collega's is het zeker slim om je op de feeds van de site van de VOB te abonneren.

prodigieus zei

Dank je wel.

Denk dat je ook in het inlichtingenwerk gebruik kunt maken van RSS.

Ook op het gebied van zoeken verandert er geregeld iets.

Wel eens van Libworm gehoord? Dat is een bibliotheek RSS machine!!

Mannes Westra zei

Ben onder de indruk van je kennis van de digitale wereld. Had nog nooit van Libworm gehoord. even gekeken. Vraag blijft of het een tool kan zijn voor inlichtingenwerk.

prodigieus zei

@Mannes

Dank je!

In mijn profiel staat ook beroep:
SPEURNEUS (haha)

biepmiep zei

Jeetje Prodi wat ben je lekker bezig!!
Ik heb even naar het RSS gekeken maar me er nog niet verder in verdiept, te druk in mijn hoofd, ga ik na de vakantie dus doen. Dan kan ik er met frisse moed tegenaan!

groetjes van Miep

prodigieus zei

Nou Biepmiep: een RSS van de Turkijestartpagina?

Unknown zei

Rss is de olie in de motor van de internetmachine. Dankzij rss wordt informatie van verschillende sites aan elkaar gekoppeld en wordt er weer iets nieuws van gemaakt. Het is zo mooi, maar nog zo onbekend. Bij uitstek geschikt om het internet aan jouw persoonlijke informatiebehoefte aan te passen.