16-10-2010

roze draad kOPgROEPjes V

 Tijdens mijn ibi-uren worden er geregeld huiswerk-vragen gesteld. Het gaat dan bijna altijd om standaard vragen (die elk jaar weer rond dezelfde tijd terug komen)
Je helpt de vragensteller natuurlijk op weg (maar  het is tenslotte niet de bedoeling dat je het hele huiswerk gaat maken).

Een van de hoofdonderdelen van een antwoorddienst zou volgens mij beslist een huiswerk-hulp moeten zijn.



Daarvoor moet er allereerst contact worden opgenomen met de middelbare scholen in ons werkgebied of zij
* hun google docs met de bibliotheek willen delen, zodat de leerlingen ook daar de richtlijnen voor een boekbespreking,werkstuk,betoog of andere opdracht kunnen vinden.

De huiswerkhulp is allereerst algemeen, maar kan ook worden afgestemd op de mogelijke vragen van scholieren
en wensen van de scholen 


Als huiswerk-hulp kun je het volgende aanbieden:
Een verzameling verwijzingen en koppelingen naar
* informatieve websites en databestanden
* bepaalde onderwerpen
* naslagwerken


het een en het ander zou er zo uit kunnen gaan zien


4 opmerkingen:

lemina zei

Dit bedoelde ik dus maar is dit ook niet iets voor de E.D. om zo uit tebrijden???(scholen)
Maar ook voor de 50+ groep det ze daar met vragen komen.
Misschien een eigen taal cursus (nederlands)geven (truus-anita-frans en paul)zijn oud/of nu nog leerkrachten.
Denk wel met je mee .
bedenk ze uit zal wel goed komen met je sterkte.

prodigieus zei

Wie Wat Waar en Waarom is het volgende punt.
Allereerst is de vraag dus zijn er meer voorstanders voor een dergelijke digitale service. Tenslotte moeten "we" als Bibliotheek aan de weg gaan timmeren om klanten te blijven trekken.!!

Unknown zei

Het beantwoorden van terugkomende vragen wordt dus denk ik een taak van de chatbot. Daar willen ze de medewerkers niet meer me vermoeien.

prodigieus zei

Een chatbot kan daar zeer zinvol voor zijn.
Inventariseren welke vragen het meest gesteld worden en met antwoord en al opslaan.
Botje geeft wel antwoord