27-09-2010

"roze" draad: kOPgROEP(jes)

wie denkt er mee?

Wat als ibi.bibliotheek ophoudt te bestaan?
en dat zal al per 31-12-2010 zo zijn.
Hoe kunnen "wij" als bibliotheek dat oppakken?

Ik ben zelf (ook al werk ik namens de KGB voor ibi) niet op de hoogte van de ontwikkelingen/plannen op dit gebied, maar wil graag meedenken. 

KopGroepBibliotheken zal zelf een Digitaal Inlichtingen Punt moeten opzetten.
Ik noem het voorlopig

kOPgROEPjes




 ik denk dat veel van de  23 dingen  hier bruikbaar voor is

Punten van overdenking zijn:


Plan van aanpak
 planning ( januari 2011 moet kOPgROEP online zijn)
*
 dienstverlening vaststellen - 24 uurs dienst - weekenddienst
*
 virtuele werkruimte ontwikkelen
*
Vraag stellen via chat, weblog of website
*
welke tools kunnen er gebruikt worden


wordt vervolgd



7 opmerkingen:

Unknown zei

Zo dat is ambitieus 24/7.
Ik hoop toch echt dat er landelijks een vervanging voor ibi komt, want het is toch zonde dat we allemaal weer opnieuw ons eigen wiel uit moeten vinden. En dat terwijl web 2.0 zoveel mogelijkheden biedt om het bibliotheekoverschrijdend aan te pakken.

Wat mij altijd interesseert is welke (rand-)voorwaarden er absoluut geregeld moeten zijn om bijvoorbeeld een chatfunctie succesvol uit te kunnen rollen.

prodigieus zei

Datzelfde denk ik dus ook: allemaal weer op ons eigen eilandje.
Maar er lijkt nog niet veel te gebeuren, dus wie niet waagt die niet wint. Bovendien is het ook een aardige kapstok voor mijn 23 dingen.

Ik heb een 2e blog ontworpen om daar met dit item verder te gaan



Ik begreep ook al niet waarom Al@din ophield te bestaan (alhoewel dat wat verouderd van opzet was) en nu blijkt ibi niet de aantallen vragen te halen die men had gehoopt.
Een site als Goeie Vraag doet het heel goed dus waarom niet onder auspiciën van de Nederlandse Bibliotheken.

Het is ook voor mij persoonlijk een uitermate belangrijk item. Ik ben geen MIA ( en mocht ondanks mijn kraakvaardigheid in de Nationale Kraker competitie en Serendip) niet bij AL@din, ze kregen mij bij ibi door hardnekkig blijven beantwoorden van vragen in het snotje. En sindsdien mag ik 2 uur per week in het weekend uit hoofde van de KGB werken.

practical joke zei

De chatfunctie bij Al@din is bij mijn weten altijd succesvol geweest. Het is een aparte discipline, waarbij je snel moest kunnen reageren en zoeken.

Waarom IBI niet verder landelijk kon worden ontwikkeld, maar men bij Stichting Bibliotheek.nl weer met iets nieuws moet komen, is mij een raadsel. De manier van werken, een community, vind ik prima.

De vraagafhandeling gaat bij de Stichting digitaal plaatsvinden, dus zonder menselijke interventie. Kunnen die vragen net zo goed geïnterpreteerd worden als wij dat doen? Ik waag het te betwijfelen, maar misschien heb ik het mis.
Pas medio 2011 wordt verwacht dat er inhoudelijke vraagafhandeling mogelijk is. IBI stopt eind december.
Help! Wat doen we in de tussentijd?

prodigieus zei

Persoonlijk denk ik dat je als bibliotheek
a. aan de bel moet trekken en ageren tegen het verdwijnen van een landelijke dienst.
b. toch ook al snel een "noodoplossing" moet bieden

en wij als medewerkers kunnen natuurlijk meedenken en een plan "ontwikkelen"

Loudewiese van Wely zei

Hallo Pro en Prac,

Interesante discussie. Ook ik hoop op een landelijke opvolger, maar vrees dat dit lang gaat duren. Dus lijkt het me toch noodzakelijk om zelf iets voor onze klanten op te zetten. En dat gaat ons wel lukken met de kennis die we in huis hebben.

Loudewiese van Wely zei

Correctie typefoutje: interessante

prodigieus zei

zoals vermeld: wordt vervolgd