Nu ik me al enige tijd ivm mijn roze draad in dit deel van het bibliotheekwerk verdiep, begin ik meer en meer voor het stellen van vragen via chat te voelen, aangevuld met een chatbot voor de regelmatig terugkerende en "mail uw vraag" als de KopGroepBibliotheken gesloten zijn.
Het betekent dat er één persoon "vragendienst" heeft.
Ik zeg expres "persoon" want zoals eerder voorgesteld ga ik er van uit dat een ieder die in de bibliotheek werkt en affiniteit heeft met zoeken en over de juiste kwaliteiten beschikt deze "dienst" kan en mag draaien.
Solliciteren en je kwaliteiten bewijzen aan de hand van een test en niet op grond van je functie binnen de bibliotheek ( ja ik weet het, dit was mijn pijn-punt en binnen onze organisatie zijn meer medewerkers die uitstekende Internet Explorers zijn!)
Over de hele wereld zijn er bibliotheken met een Digitale Antwoord Dienst
De onderstaande spreekt mij erg aan.
http://www.fragabiblioteket.se/Default.asp |
aparte kindervragen knop
mogelijkheid je vraag ook in meerdere talen te stellen
een site met beantwoording via chat , tussen 9 en 16 uur.
Als de klant de vraag via mail stelt, krijg hij de eerst volgende werkdag antwoord
Als de klant de vraag via mail stelt, krijg hij de eerst volgende werkdag antwoord
Vraag het aan de bibliotheek is aangevuld met twee gespecialiseerde diensten: Vraag voor andere talen en Ask Children's Library.
Via een blog doet men verslag van een site in ontwikkeling http://vrsamtalet.wordpress.com/ oogt al direct drukker, dat vind ik wel jammer.
Nu heeft de KopGroepBibliotheken subsidie gekregen om zich aan te sluiten bij de landelijke infrastructuur.
Dat betekent dat een dergelijke dienst ook landelijk geregeld zal gaan worden en mijn overpeinzingen op deze manier verder weinig nut zullen hebben
de Rozedraad VIII is hierbij de laatste
Nu heeft de KopGroepBibliotheken subsidie gekregen om zich aan te sluiten bij de landelijke infrastructuur.
Dat betekent dat een dergelijke dienst ook landelijk geregeld zal gaan worden en mijn overpeinzingen op deze manier verder weinig nut zullen hebben
de Rozedraad VIII is hierbij de laatste
1 opmerking:
Die eerste vond ik rustig kort en duidelijk de tweede bij kinderen teveel info niet voor vragen wordt je toch naar de eerst verwezen dus.... voor kinderen moet het zelfde zijn als volwassenen misschien voor tot 8jarige maar dan kan je een kinder blog op zetten en een vraag er in maar oudere kinderen als ze iets willen gelijk antwoord dus volgens mij de eerste met sprongen boven uit om tegebruiken .
Een reactie posten