14-11-2010

proDINGieus 19

kleine Bernadette
Lezen is al van jongs af aan een grote hobby geweest.
Alles wat ik tegenkwam las ik, met maar  3 lees- en studieboeken per week heb ik het nooit gered!
Mijn moeder geloofde zelfs een tijd niet dat ik een boek werkelijk gelezen had (zo snel had ik het uit!) en ging me overhoren.
Mijn grootmoeder paste soms een week bij een gezin op waarvan de vader een uitgeverij had (de ouders gingen dan op vakantie en mijn oma zwaaide daar tijdelijk de scepter) Ze nam dan daarna voor mij ook wel eens een hele serie boeken mee; zo heb ik bijv alle delen van Saskia en Jeroen, Ernst Jan en Snabbeltje en Heidi gekregen. Ik heb ze nog steeds.
Destijds waren  bibliothecaressen  nog niet van het soepele soort, mocht ik nooit iets extra's mee. Daardoor was mijn broer  geregeld zijn bibliotheekboeken kwijt en als mijn moeder weg was, las ik stiekem de hare.

Virtuele Boekenkasten
Al vrij snel na de start van 23 dingen ben ik Library Thing bezig  geweest en had daar een aantal  boeken van vroeger gevonden. Het is wel een aardige site, maar ik denk dat Boekenliefde  hetzelfde kan betekenen.
Bruna heeft voor Hyvesleden een boekenkast ontwikkeld, die nu ook voor Blogger geschikt is,  ziet er ook leuk uit.
     
Die van Shelfari heeft weken op mijn blog geprijkt, zal de boel eens renoveren met een gedeelte van onze boekenkast. Als je nooit bij iemand thuis komt weet je ook niet hoe zijn/haar boekenkast er uit ziet, denk dat de boekenkasten die eerdaags op ieders blog verschijnen niet de "werkelijkheid" laten zien

LibraryThing zinvol voor Bibliotheken, je zou klanten er op kunnen wijzen dat dergelijke sites bestaan (via de website) voor als ze er eventjes niet uitkomen welk boek zij leuk om te lezen zouden vinden.
In de catalogus zou je net als bij bol.com (reclame) een lezer van dit genre leest ook....... kunnen koppelen.
(ben wat voorzichtig met wat ik voorstel: zie de bui al hangen ha!)
Library thing for libraries bestaat maar of het nu perse deze zou moeten zijn?




8 opmerkingen:

blacky zei

Het boekenlezen is je dus al met de paplepel ingegoten. Je kunt je hart dus wel in de bibliotheek en de virtuele bibliotheek wel ophalen.
Ik zelf vond vroeger de bibliothecaresse altijd erg streng. Zij wist altijd welke boeken "goed" voor je waren. En je moest in de bibliotheek altijd heel erg stil zijn. Voor mij nog steeds een probleem.

lemina zei

Lol ik kwam niet ver werd gelijk weg gestuurt en hoefde niet terug tekomen .Maar ja je mag niets zeggen of lachen.

Zo net wat de vorige schijver zegt je bent er mee geboren en komt er maar niet van af.

Maar de site die jij geeft zijn beter geen betalingen dus daar mee verder bedankten zie je ven zelf wel wat het wordt.

prodigieus zei

Ik las altijd veel, maar de laatste jaren ( na de kommer en kwel) is dat veel minder geworden.

DOORNeuzen zei

Als klein kind ging ik op de woensdagmiddag naar de bibliotheek en dan werden wij voorgelezen door een héél lieve oude dame ( in mijn ogen toen!). Ik zie haar nog voor me, ze liep mank en ze had grijs opgestoken haar.Sinds dien lees ik heel veel.

prodigieus zei

Kijk dat zijn de fijne herinneringen!!
Leuk!

Unknown zei

Je verslijt boekensites net zo snel als je boeken. Grondig onderzoek gepleegd.
Ik denk dat bibliotheken al heel goed profiteren van Librarything door in de Aquabrowser de zoekresultaten te koppelen aan die van Librarything. Zo verrijk je in één klap jouw catalogus met een enorme hoeveelheid recensies, tips en disucussies. En allemaal bijeengebracht door gebruikers.

lemina zei

Was ik vanavond op de vier sites geweest maar dat is niets voor mij.
Maar toch bedankt bij mij dus geen boeken kast want anders komt er iets in wat ik niet weet.

prodigieus zei

@ lemina
en boeken van vroeger? of van je hobbies?

Het hoeft natuurlijk niet, je bent er geweest.

Je schreef al eerder dat de bibliotheek niet voor jou bestemd was? Mooi dat je er nu werkt ha!!
Wisten die dames (?) toen ook niet