07-10-2010

proDINGieus 9: Visie op Web 2.0

Mensen veranderen.............................

Na enkele weken bloggen, RSS zoeken, foto’s delen en plaatjes bewerken, heb ik  een aardig beeld van de kracht van Web 2.0 . 
Maar er is zoveel  te onderzoeken, gebruiken en weer met anderen te delen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.



De Herziene Taxonomie van Bloom door Andrew Churches op ErwinsEduBlog geeft mij meer overzicht van de noodzakelijke vaardigheden die een ieder  moet bezitten (al bezat of heeft geleerd) om Web 2.0 ten volle te kunnen benutten.
  • Onthouden (remembering) kunnen vinden van informatie
  • Begrijpen (understanding) interpreteren, samenvatten, vergelijken en verklaren bijv via blog.
  • Toepassen (applying) de bronnen gebruiken 
  • Analyseren (analysing) en bespreken
  • Evalueren (evaluating) door op weblog bijdragen te reageren
  • Creëren (creating) 


Een blog als  oefen- en communicatiemiddel past natuurlijk wel goed in een leerproces als deze,je verzamelt de tools, je kunt alles kwijt en hoopt daarbij ook nog dat een ander het leest, interessant vindt,de moeite waard om op te reageren en als dat zo is dan bent je een eind op weg. 




Web 2.0 : participatie, kennisdeling en samenwerking 


Intern blog

Het Bloggen binnen  de bibliotheek
Een intern blog/personeelsblog kun je gebruiken als informatievoorziening van het management naar de medewerkers en omgekeerd: een ieder kan reageren, er is ruimte voor discussie.
Nu spreekt/bereikt een beperkte groep elkaar ( altijd dezelfden) en via een blog zou dat een groter bereik kunnen hebben.
Als het management team minimaal één keer per week over hun werkzaamheden zou berichten: rechtstreekse communicatie met de medewerkers en openheid.
Ik heb in enkele van mijn blogberichten ook al een voorstel gedaan om een KopGroep Blog te starten.


Extern Blog
Een extern blog is minder statisch dan een website.
Een blog  kan vrijer worden ingevuld, je kunt informatie geven over ontwikkelingen in de bibliotheekwereld, leuke tips publiceren,boekbesprekingen, maar je kunt het blog ook gebruiken om toekomstige lezingen/activiteiten aan te kondigen en uitgebreid te documenteren.
Een RSS en een Friend Connect kan  de communicatie tussen bibliotheek en klanten op gang brengen
Als je de klant de ruimte geeft om  kennis te delen,bijv  mee te denken over aanschaf van nieuwe materialen,zelf boekbesprekingen te plaatsen enz enz dan blijft men betrokken en is er ook minder sprake van éénrichtingsverkeer,een echte Web 2.0 toepassing . 


Foto's RSS 


Als bibliotheek zou je een RSS "boekenplank" kunnen maken, keurig onderverdeeld in rubrieken en die de klanten aanbieden.
Mensen vinden het over het algemeen prettig als bepaalde zaken al voor hen op een rijtje staan. zodat ze er niet zelf naar hoeven te zoeken. 


De foto bewerkingsprogramma's zijn grappig, maar persoonlijk heb ik meer aan Publisher en Photoshop  de grapjes houden nu wel weer op. 
Zelf ontwerpen geeft je ook het recht om je foto voor commerciële doeleinden te publiceren en dat mag met veel van de gemaakte bewerkingen niet.


Of ik nu met een andere blik op het Web rond kijk?
Ja en Nee
Ja omdat ik voor de cursus 23 dingen aldoor op zoek ben naar mogelijkheden
Nee omdat ik onbewust al bezig was met Web 2., maar alleen niet wist dat de community's van fora, internet-wedstrijden , chatten zo genoemd worden.


Ik was gewoon aan het computeren.......nu ben ik sociaal bezig







9 opmerkingen:

maria-anna-lucia zei

Zo, van jou kan ik nog iets leren!
Wat een professioneel blog heb je, ik wordt bijna duizelig van alles wat ik nog niet weet en jij al wel. Dus ik ga je volgen, daar steek ik iets van op.

prodigieus zei

Dank je wel!!

En fijn dat je mij gaat volgen.

Ik wist aanvankelijk ook nauwelijks iets, Web 2.0? Eh, maar zo gaandeweg ontdek je dat je je ongemerkt al langs heel wat paadjes van dat Web aan het bewegen bent.

lemina zei

Ja wat kan ik hier aan vullen .Het is een genot om je blog telezen en antwoord tegeven.Je geef iedereen moet en steun om door tegaan . Maar als je zo aan het shurfen ben ja kom je vanals tegen.En als dat web 2.0 is ja doe je het al zonder teweten :) maar nu krijg je de namen er bij geef toch een andere dimencie.
Blog ze lekker verder.

prodigieus zei

Ik vind het leuk om de blogs van anderen te lezen, elk blog zegt ook iets over de persoon.
Ook al wil je het nog zo ver weg houden bij je persoonlijke leven, toch verraadt het iets over je.

En ik weet hoe moeilijk sommige onderwerpen zijn ( het komt mij ook niet allemaal aanwaaien hoor, ik werk er hard voor)dus als ik dan lees dat iemand het even niet zie zitten nou dan hoop ik dat het lukt om door te zetten.

Lady Lala zei

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige reageerders.
Maar ik vind je spreuken vooral leuk.
By the way...
Als het zo eens uitkomt wil je me dan laten zien hoe je die mooie blokjes vormt om je berichten. Ik krijg het niet voor elkaar.
Wie zijn Benidorm bastards?

practical joke zei

Indrukwekkend verhaal. Je hebt je er behoorlijk in verdiept en bent er ook behoorlijk intensief mee bezig.
Web 2.0 zal en kan zeker de communicatie binnen het bedrijf en ook naar de klanten toe bevorderen. Je laat mensen meedenken en kunt daardoor ook inspelen op behoeften en wensen.

Unknown zei

Mooi gesproken. Goed over nagedacht.
Ik had wat problemen met jouw RSS-feed, waardoor ik niet zag dat je alweer zo ver was. Vandaar een wat late reactie.

Het plaatje intrigeert mij, maar vind ik wel lastig te interpreteren zonder de uitleg daarbij. Snap soms niet wat de gedachtegang is om bepaalde tools te plaatsen waar ze staan.

prodigieus zei

@23dingen

Wil je dat ik het plaatje aanvul?

prodigieus zei

@23dingen RSS
Ik vond het al zo "stil", maar nu lukt het weer?