28-10-2010

proDINGieus 14

    Chatten doe ik al heeeeeeeeeeeel lang.

7 jaar geleden was mijn zoon (toen 15 jaar) een maand naar Thailand, daar was de World Jamboree. Hij mailde wel, maar bleek ook met een dochter van vrienden te "chatten" en ja dat wilde ik ook. Haar telefonische hulp voor een hotmail account en msn chat ingeroepen en 's middags om half vier (half tien in Thailand) zat ik klaar.
Ik kan bijna niet beschrijven hoe dat moment was toen ik die nu bekende "kloink" hoorde en las :
 "Ha lief mamaatje van me"
 ik krijg er nu nog tranen van in mijn ogen.


Sinds ik gmail heb, chat ik geregeld met vrienden. Het is een snelle manier van even iets zeggen, als de ander tenminste reageert. En dat snelle kan soms wel uitlopen tot.............
Trudge Out en ik hebben wat  Nationale Krakercompetitie nachten samen chattend doorgebracht:van "heb zin in koffie" "heb dit gevonden, kun jij daar mee verder"  tot "verrek het wordt al licht" .


Chatten met de bibliotheek
Op de 23dingen site maak ik zo af en toe gebruik van de Meebo chatbox.
Ik moet zeggen dat dat wel makkelijk en handig is: je hoeft je vraag niet te mailen en dus soms lang op antwoord te wachten.

Iets dergelijks zie ik voor de informatiebalie en uitlening wel zitten.
Een Meebo chatbox op de website voor de eenvoudige vragen over abonnementen, betalen,verlengen, zoeken enz.Maar dat kan alleen tijdens openingstijden. Meerdere vestigingen: er is altijd wel iemand die dergelijke vragen kan beantwoorden. (Maar daarnaast/daarvoor zou een chatbot  ook handig zijn,voor de standaardvragen en als de Bibliotheken gesloten zijn.)


Chatten in de bibliotheek (werknemers)
Hoeveel tijd ben je niet kwijt door "even aan die vragen" en vervolgens  lopend naar het kantoor er naast of aan het einde van de gang om je vraag te stellen. (erger nog  even naar Harenkarspel. (grapje)).
Nu is lichaamsbeweging goed voor een mens, maar wat handig zou een chat dan zijn. Elke werknemer heeft door de 23dingen toch al een gmail account!
 's Ochtends openzetten en whappa:  vraag maar!!


Ik ben voorstander

4 opmerkingen:

practical joke zei

Chatten voor eenvoudige vragen lijkt mij ook wel wat.
Bezwaren hoor ik ook al meteen. Tijdens de uitlening, dat kan toch niet. Ervaring moet dat uitwijzen. Er zijn wel bibliotheken die dat doen hoor.
En met de collega's helemaal voor.
Van gedachten wisselen over bepaalde zaken als je niet in hetzelfde gebouw zit.

prodigieus zei

Ja die laatste vooral, met zo veel filialen is onderling contact erg belangrijk.
Met zijn allen één organisatie en weten wie wie is.

Je merkt door het bloggen al dat het beter gaat. Eigenlijk zou iedereen iedereen moeten volgen, maar dat is weer een ander onderwerp

lemina zei

Nou ik heb mijn bedenking er bij of iedereen loop met een draadloos koptelefoon rond anders gaat het niet,en hoe doe je de telefoon beantwoorden???Net wat Joke al zeg voor dat de deuren open gaat kan het anders niet.Is een voordeel voor de gene die de telefoon aan neemt kan dan zelf de colega mailen /chatten en weet dan is, hij/zij der anders wachten en dan pas door verbonden.

prodigieus zei

@Lemina: chatten is niet hetzelfde als Skype/telefoneren