27-10-2010

proDINGieus 13

What's in a name?

Delicious voorheen del.icio.us

Ik kende Delicious al, want na een pijnlijke ervaring met een gecrashte computer waarbij dus al mijn Favorieten verdwenen waren, had ik deze mogelijkheid ontdekt. Toch heb ik daarna evengoed een notitieboekje gekocht en mijn favorieten daar maar in geschreven. Want zijn wij tegenwoordig niet erg afhankelijk aan het worden van "machinerieën" die toch ook de geest kunnen geven?
We kennen allemaal de keren dat de server niet werkte en de te lenen en ingenomen materialen weer op de oude manier moesten worden bijgehouden. 
En wat te denken van een zaterdag in september, dataverbindingen verbroken en in de hele Kop van Noord Holland onmogelijk om elektronisch te betalen of geld op te nemen.

Maar goed Delicious slaat alle favoriete websites voor je op en je kunt ook zien welke sites andere collega's vrienden en verwanten graag bezoeken als ze dat met je zouden willen delen.
Stel dat je een " gruwelijke" hobby hebt en daarvoor ook websites bezoekt, die deel je dan natuurlijk  niet op Delicious?

Als KopGroep Bibliotheken zou je een account bij Delicious kunnen aanmaken en allerlei handige links kunnen verzamelen, zodat de medewerkers daar gebruik van kunnen maken, desnoods weer  via een eigen account (want wat een ander verzameld heeft, kun je gebruiken).

Delicious een blijvertje? 
Je kunt het overal gebruiken, net als met gmail en google docs end worden je gegevens ergens anders op een server opgeslagen.
Ik deel graag met anderen: als ik iets vind en dan denk dat een ander dat nog niet weet of dat ook wel handig zou kunnen vinden , dan verspreid ik het gevondene. Heeft zo zijn voor en zijn nadelen: soms vindt een ander iets waar ik gebruik van kan maken en soms doet een ander goede zaken met "mijn" vondst. 
Zo werkt Delicious: het delen van kennis. Echt Web2.0.

(maar mijn notitieblokje ligt naast me....)





3 opmerkingen:

practical joke zei

Ik was ook meteen enthousiast over Delicious. En ja, vooral ook na gecrashte computers, waar je behoorlijk de pest in kunt hebben.
Weer al die favorieten verdwenen.
Delen van de sites vind ik ook erg goed. Je kunt bij een ander kijken of die een handige site heeft over jouw favoriete onderwerp

Unknown zei

In je laatste alinea vat je het perfect samen. Het gaat om delen, om nemen, maar vooral geven. De samenkomst van kennis biedt weer nieuwe inzichten en nieuwe inzichten leidt tot nieuwe kennis die zich weer perfect laat delen.

Maar wat heb je aan een schrijfblokje als je computer het niet doet...? Dan ben ik bj dat het ergens in de cloud staat, waar ik met m'n andere computer gewoon bij kan.

En die pinstoring heb ik gemerkt. Ik rekende in mijn doe-het-zelf-hotel af met een gast die twee maal wit wegtrok, omdat het pinapparaat aangaf dat hij te kort saldo had. Fijn dat we toen een pc hadden om die bewering even te checken...

prodigieus zei

Stel nu dat er nergens meer de mogelijkheid bestaat om te internetten, dan gaan we weer terug naar onze papieren-informatie.
Dan heeft mijn notitieboekje ook geen nut meer, dat is waar.

Toch maar even bij Ineke die encyclopedieën kopen die zijn afgeschreven.