17-12-2010

proDINGieus 29

Een mash up is een combinatie van informatie of functionaliteit van twee of meer bronnen, normaal open API's, en vormen nieuwe web-service.

Zo dat is duidelijk.
de eerste mash up waar ik aan denk ( na de foto haiku)  is graaf een gat in de aarde natuurlijk al eens gebruikt voor een krakervraag. Een hele leuke om uit proberen.

Maar de volgende link leverde de nodige andere interessante mashups op www.programmableweb.com

Nederlandse mashup Boeken op de Kaart  ( heb de Reunie van Simone van der Vlugt toegevoegd,speelt tenslotte in Den Helder) ik had zelf al in Panoramio mijn foto's op de kaart geplaatst
Een mashup maken is veel werk . Ik ben bezig om  in Den Helder geboren beroemde personen via een waypoint op een kaart te plaatsen  aangevuld met informatie over deze personen en een link naar de KopGroep Bibliotheken catalogus! Er wordt nog aan gewerkt, maar hier alvast een eerste idee van hoe het zou kunnen gaan worden.







5 opmerkingen:

Unknown zei

Het zou eens niet zo zijn dat je daar mee bezig bent. Maar leuk! Zeker.
De mooiste mash-ups halen automatisch data uit de verschillende systemen en combineren dat tot iets nieuws, maken nieuwe waarheden zichtbaar en tonen nieuwe verbanden. Een voorloper van web 3.0 eigenlijk.

blacky zei

Leuk dat je nog steeds bezig blijft en steeds nieuwe dingen bekijkt en daar meteen een goeie toepassing voor weet.

lemina zei

Zei ik toch die stop voor geen meter meer gaat vrolijk door tot ze er niets meer kan verzinnen dus n ooit.

practical joke zei

Dat ziet er alvast erg goed uit. Ik ben benieuwd welke mensen je nog meer gaat toevoegen.
Zo'n kaart die ik in google earth gemaakt had met foto's, zou je dat ook al een mash-up kunnen noemen?

prodigieus zei

nee Pracci zo'n kaart is geen mashup en de mijne ook nog niet!
Je moet echt het ene combineren met het andere dus in mijn kaart zou atomatisch de catalogus van KopGroep geopend moeten worden

en als je een haiku foto mashup maakt
twitter je je haiku en gebruik je je foto's van Flickr