15-12-2010

proDINGieus 27

Auteursecht is een goede zaak.
Iemand heeft bijvoorbeeld zijn zieleroerselen in de vorm van een gedicht aan het papier toevertrouwd en een ander zou dat gebruiken en er een prijs mee winnen, dat kan en mag niet naar mijn mening.
Zo geldt dat ook voor foto's, films, muziek, papers, scripties etc etc.

Maar internet maakt  het de mens zo gemakkelijk om "woorden/noten/beelden" van een ander te gebruiken  en deze te presenteren alsof die van hen zelf zijn. Hoe veel werkstukken (waarvan de tekst bij elkaar geknipt en geplakt wordt) worden er zo niet gemaakt? Eigen ideeën? Eigen mening?
In mijn docenten tijd herkende ik het altijd vrij snel als een leerling "de woorden" van een ander gebruikte.
Je kunt iemand wel aanhalen of citeren, maar dat hoort met vermelding van  de bron, want ere wie ere toekomt.

Ik vind het  ook bijzonder prettig en correct dat mijn collega's vermelden dat een foto of een filmpje door mij gemaakt is,ook al heb ik gezegd je mag het gebruiken, dan blijft het nog mijn werk!!

De auteurs wet (technologie onafhankelijk!) telt ook op internet, maar dat is soms wel eens moeilijk.
Een voorbeeld  waar ik zelf mee te maken heb: Ik heb mijn foto's geplaatst op Panoramio nu kwam ik laatst op een  Duitse Campingsite mijn eigen foto's tegen, een deeplink dus.
Of ik dat wel wil is mij niet gevraagd!!




4 opmerkingen:

lemina zei

Ja en wat kan je er aan doen???

Anoniem zei

Hoop dat je blog nog een tijdje te bewonderen is...zoveel moois en zoveel info. Vind de foto's in je galerie allemachtig prachtig...ben zelf ook dol op macro-fotografie. En bedankt voor je adviezen en reacties, Prodigieus.

prodigieus zei

Ik blijf zeker bloggen, misschien niet als Prodigieus.

Unknown zei

Ik ben bezig met een nieuwe site en had foto's nodig. Ik vond ze op Flickr en Panoramio. Ik heb contact opgenomen met deze fotografen en uitgelegd waarvoor het was. Een vrijwilligersproject. Geen probleem. Wel zo netjes toch. Gewoon een 1.0 fatsoen die ook 2.0 geldt.
Daarom ben ik zo blij met Creative Commonslicenties, waardoor het opeens een stuk minder krampachtig werkt.

Ik ben groot fan van Lawrence Lessig en hoe hij onderbouwt dat Copyright de creativiteit van mensen ondermijnd. Kijk zelf maar eens.