01-12-2010

proDINGieus 24













Als lid van het DigieDreamTeam ben ik 4 dagdelen met Klaas, Vivianne en Anouska op pad geweest met onze eigen Mediabar.
Er kwamen mensen met verschillende soorten vragen op af:
wat zou het beste zijn om aan te schafffen,
ik wil en e-Reader kan ik boeken lenen?
mijn mobiele telefoon doet vreemd,
Hoe kan ik vanuit Mexico bellen,
is een mini laptop voor ons handiger dan een iPad,
wij zeilen en willen ook kaarten er op.
Ga zo maar een tijdje door.
Een mevrouw gaf ook duidelijk aan: al die nieuwe woorden, ik weet niet waar ze het over hebben, is daar niet een boekje over? ( in januari is daar een bijeenkomst voor in Middenmeer + Harenkarspel, mevrouw !)
We hebben een aantal keren de cursus klik en tik aanbevolen (ook geholpen bij het inschrijven)

Bijzonder zinvol  deze dagen. Wel valt op dat iedereen de apparaten erg duur vindt en dus niet zo snel voor zichzelf iets dergelijks zal aan schaffen.
Maar de jongelui die ook wel eens aan tafel kwamen zitten of op de XBox Kinect afkwamen, hadden een iPhone en "kwijlden"  bij de iPad, de jongeren zijn qua apparaten duidelijk beter voorzien dan de gemiddelde Nederlander. ( vroeger allemaal een Gameboy nu een Iphone!)

Klanten mediawijs maken en ook wegwijs door internet land, daar moeten we echt mee verder gaan.
Het DigiDreamTeam moet blijven bestaan,  rondreizend , aangevuld met mensen uit de filialen waar je op bezoek bent. Speciale middagen ook voor jongeren, want ook zij zijn niet altijd even mediawijs als we wel veronderstellen.
Het gaat niet alleen om de kennis van de apparaten , maar ook om te doorzien wat de klant die met een bepaalde vraag komt nu werkelijk wil weten.   Echt op weg  helpen en niet ( zoals in winkels gebeurt) iets aanpraten. Zoeken naar het beste antwoord voor die persoon. Dat is ons volgens mij steeds goed gelukt.

Misschien kunnen  we ook een aparte Media Wijsheid Hoek op de website inrichten, met korte uitleg en een verzameling links.


Het liep gewoon allemaal erg soepel, alleen de draadloze verbinding haperde wel eens, dan bij de een dan bij de ander, maar nooit langdurig.
Hebben zelf iets over jailbreak geleerd, maar daar beginnen wij nog niet aan ( alhoewel er wel een jailbreak voor Dummies bestaat ) In Amerika is dat niet meer illegaal.

7 opmerkingen:

lemina zei

Zo wat ben jij treurig dat het af gelopen is .:)

Maar zo ben je ook meer dingen gaan weten en wat en hoe .

Petje af vindt het een goed idee een hoekje in iedere finiaal .
Blijven we allemaal bij en leren van zelf meer.

Unknown zei

Superinitiatief! Ik vind dat dit in elke bibliotheek zou moeten. En ook een inloopspreekuur waar je mensen - al dan niet op afspraak - verder kunt helpen. Ze achter een pc aan de slag laten gaan met Klik en Tik, ze daarbij helpen, een ander leren hoe ze met Picasa kunnen werken etc... Mar dat is wel een keuze die bewust gemaakt moet worden en waar je mensen voor vrij moet maken. Ik vind dat een wezenlijke keuze die heel nauw aansluit bij hetgeen waar wij als bibliotheek voor staan. Lees dit blogbericht maar eens van mijn collega Jeanine Deckers. Daarom is die mediabar, Klik & Tik en alles wat wij voor mensen doen die niet zo goed mee kunnen komen zo belangrijk.

Expeditious zei

Prima idee proDingieus. Ben het met je eens. Schudden we meteen het stoffige imago af!

DOORNeuzen zei

Zo te lezen is jullie rondje bibliotheken een succes geweest. Je voorstellen zijn duidelijk. Ik hoop dat er iets mee wordt gedaan.

prodigieus zei

En dan heb ik nog een vraag.
Voor de MediaWijsWeek is de XBox Kinect aangeschaft!

Veel volwassenen en kinderen hebben daar van genoten!
Gaat die op tournee? 16 vestigingen dus 3 weken per bibliotheek? (voor de bibliobus misschien niet praktisch?)het jaar rond?

helenamaria zei

Echt goed, hoor. Heb ook alleen maar goeden dingen gehoord. Ik vind het jammer dat ik het niet meegemaakt heb. Een hoekje op de website lijkt me een heel goed iets.

practical joke zei

Denk ook echt dat het slim is dat zo'n team blijft bestaan. Er komen ook immers steeds weer nieuwe dingen bij. En dan graag alle bibliotheken langs. Denk absoluut dat er overal wel belangstelling voor is.