27-12-2010

prodDINGieus 28 Wat het Louvre kan.....

Het publiek bij de processen van een organisatie betrekken: Crowdsourcing. Een woord dat eerst niet bestond en nu dus naar hartelust ook in Nederland  gebruikt wordt. Typ het in bij Google en je hebt 1.550.000 hits, dus...........
Maar goed crowdsourcing: zoeken naar bijzondere dingen buiten je organisatie. Op televisie zijn er veel voorbeelden van crowdsourcing: Op zoek naar Josef,Evita,Mary Poppins etc.
Op internet Dell  Starbucks (MyIdea) toch eigenlijk een wereldwijde ideeënbus? Maar als je er je klanten mee bindt? 


Ik vond het volgende Australische artikel  crowdsourcing  How and Why Should Libraries do it? na het lezen er van zie je direct enkele mogelijkheden


De klanten de gelegenheid geven de catalogus te taggen, een meldpunt voor fouten instellen, ik had al in een eerder blogbericht voorgesteld klanten te betrekken dmv  bijv een lezersraad .
Met vrijwilligers een database van en met digitale foto's van alle vestigingsplaatsen aanleggen.
Er zijn altijd mensen die dergelijke dingen op vrijwillige basis willen doen. Kijk maar eens naar de Traditiekamers op Willemsoord,  Erfprins en de Kooy daar wordt bijna al het werk verzet door vrijwilligers!


......kan Kop Groep Bibliotheken ook!
Voor veel projecten is geld nodig, dat is er meestal niet dan kun je gebruik maken van crowdfunding!!
Het Louvre bijv heeft  de Drie Gratiën door crowdfunding aan kunnen schaffen
stel nu de KopGroep Bibliotheken begint een digitale foto afdeling die foto's gaat bevatten van alle vestigingsplaatsen.

Tijd en mankracht, kennis en materiaal: kostenplaatje.


Verkoop "aandelen" KopGroep Bibliotheken "Verhuur" de boekenkasten jaarlijks per plank bijv aan personen met dezelfde achternaam. Informeer bij de leners wat hun "vaardigheden"zijn en of ze zich in zouden willen zetten voor een project binnen de KGB ( zoals het HIP bijv al is) tijd is tenslotte geld.
Er zijn vast wel meer mogelijkheden te bedenken.........


Project Kracht Geld en Boeken

1 opmerking:

Unknown zei

Dat is nog eens out-of-the-box denken. En daar gaat het om. Niet bij de pakken neerzitten en je op de oude vertrouwde - maar inmiddels niet meer werkende - principes meer richten. Nee, nieuwe onverwachte wegen inslaan en gebruik maken van je grootste bezit... je gebruikers!