27-11-2010

reis rond de wereld in 69 dagen











Toen ik aan de 23 dingen cursus begon, voelde het alsof ik op reis ging naar landen waar ik nog nooit geweest  was en waar ik geen kaarten van bezat, een reis rond de wereld in 69 dagen.

En wat is het een prachtige reis geworden, een rondreis met 23 stopplaatsen in Web 2.0, wat heb ik genoten van het fotograferen,bedenken en schrijven in mijn reisdagboek Prodigieus. Wat heb ik veel geleerd, ontdekt en  nagedacht over alle mogelijkheden van het geleerde, voor mezelf en voor de KopGroep Bibliotheken.

Wat heeft het veel tijd gekost, tijd waarin ik ook andere dingen had kunnen doen, maar ik heb er zo veel meer voor terug gekregen: ontdekt wat ik kan,ben ontdekt,heb  kennis en vaardigheden opgedaan.
Ik heb een gereedschapskist vol "tools" verzameld, wat ga ik daar mee doen? Wat kan ik daarmee doen?

Tegelijkertijd realiseer ik me dat ik NIETS weet. Dat ik in mijn eentje niet veel zal kunnen veranderen, dat dat toch echt met zijn ALLEN zal moeten gebeuren
De kracht van het Sociale Web zit 'm in samen, samenwerken, delen wat je weet, delen wat je kan.

Geen reis zonder tegenslag, mijn snelheid van "reizen" werd mij wel eens verweten, maar uiteindelijk maakt iedereen wat dat betreft zijn eigen reis en doet iedereen op zijn eigen manier kennis op!
Het Bloggen past bij mij, ik kan er mijn talenten in kwijt, het fotograferen, het ontwerpen allemaal dingen waar ik blij van word. Flickr, de fotobewerkingsprogramma's en filmpjes maken voor YouTube  zijn dus (privé) mijn favorieten.

mijn ideeën 
Tijdens die reis heb ik op verschillende momenten voorstellen gedaan
* een Blog voor het personeel om van alles uit te wisselen
* een eigen digitale huiswerk hulp voor scholieren
* een eigen digitale vraag beantwoord dienst, via mail of chat
* een verzamelpunt voor alle goede ideeën  van alle Bloggers
* het aanleggen van een GoogleDocs archief
* een rondreizend media spreekuur
* een collectie uitgaven van bibliotheekleden
* interviewen van ouderen
* tentoonstellingen van artistiek werk van personeel
* een lenersraad opstarten
* instructie filmpjes maken voor verlengen/reserveren/zoek & boek
*  aanvulling op de cursus kennismaken met computers en internet voor 50+

de extra's
Extra leuk om te doen waren mijn zelfopgelegde projecten Rondje Bibliotheken en BJHiltervrouw.
de Roze Draad is voorlopig beëindigd.

begeleider
Ik wil mijn begeleider PracticalJoke bedanken, niet dat ze aan mij nu zo veel te begeleiden heeft gehad, maar zij heeft haar groep door de werkavonden/ het samenwerken met elkaar zo gestimuleerd dat iedereen er plezier in bleef houden en ook aan de slag bleef.


ProBiblio
Voor 23dingen ProBiblio blijkt nu dat het vrijgeven van alle 23 dingen niet werkt. Zelf vond ik het heerlijk om er aan te werken en alvast een kijkje her en der te nemen.  (en anders had ik dat toch ook wel gedaan, met een beetje zoeken vind je alle opdrachten) Maar een strak schema zal ws betere resultaten opleveren.

Edo bedankt voor alles, ik heb veel van je geleerd (maar je bent nog niet van me af want ik wil meer leren, haha en  t is nog geen 10 januari)

Conclusie
De cursus 23 dingen heeft in mijn leven voor behoorlijk wat veranderingen gezorgd, het kwam op het juiste moment. Want kon ik fysiek gezien nog wel blijven deelnemen aan het arbeidsproces?
Door wat ik geleerd heb en ook door wat ik heb laten zien, kan ik (ijs en  weder dienende) als webmaster blijven werken en daar ben ik dankbaar voor.


De spreuk :
Leer nieuwe dingen en laat je inspireren
blijft mijn motto! Want nu begint het pas!

15 opmerkingen:

blacky zei

Ik vind het goed van je dat je de hele cursus al af hebt.

Ik ben bij YOU TUBE. Ik vind ook dat we veel leren door het doen, maar zoals bij YOU TUBE raak je verslaafd aan al die filmpjes.

Maar jij hebt er echt veel werk van gemaakt en je kan ook zien dat je er zelf veel plezier aan beleefde.

Goed gedaan,

Blacky

prodigieus zei

Dank je wel Blacky!
Bij jou gaat het ook hartstikke goed!

practical joke zei

Mijn complimenten! Knap dat je de cursus zo snel hebt afgerond.
En dank je wel voor jouw bedankje.
Het is deels ook een eenzame reis geweest voor je, omdat je snel veel hebt ontdekt. Aan de andere kant werd de reis minder eenzaam, doordat je veel met anderen deelde, ze hielp waar dat maar mogelijk was.
Ik heb genoten van al jouw stukjes en het was fijn om iemand in het groepje te hebben die mij als begeleider hielp bij het begeleiden.

Je hebt gelijk. Het is een kwestie van delen, samenwerken. Alleen red je het niet. Kijken waar iedereen goed in is en die kennis inzetten om met elkaar toe te passen voor de bibliotheek.

lemina zei

Zo wat kan ik hier nog van waarde toe voegen .

Jij was en bent onze zonneschijn in de KGB.

Je laat zien met door gaan dat er wat nieuws kan komen.

En de energie die je door geeft aan andere is echt niet voor de poes.

Dus jij bedankt voor alles en hulp die jij aan ons allemaal heb gegeven.

DOORNeuzen zei

Wat beschrijf je je reis door de 23dingen mooi.
Dat je een enthousiaste blogger was kon je wel zien aan al die stukjes die je schreef.Soms niet bij te houden.
De avonden dat we samen bezig waren met één van de Dingen was elke keer zeer leerzaam en ook nog eens gezellig.
Die spreuk is denk ik voor ons allemaal van toepassing.

maria-anna-lucia zei

Gefeliciteerd, je hebt de eindstreep gehaald! Wij volgen binnenkort, dus wacht ons daar maar op :-)

prodigieus zei

Ik ga niet achter de eindstreep staan!! Ik ga langs de zijlijn staan en iedereen toejuichen joh!!

Daarom heb ik me nu als volger bij alle Blogs aangemeld!

Huppetee zet 'm op

trudge out zei

Gefeliciteerd! Fijn dat alles zo mooi gelukt is. Dank voor de hulp en tips die ik van je gehad heb en ik zie je bij de eindstreep.

Lady Lala zei

Ik sluit me helemaal aan bij Lemien, die een enthousiaste blogger op een heel andere manier is geworden. Heel mooi wat het allemaal kan losmaken in mensen.
Ik zal heel nieuwsgierig naar je blog blijven kijken, want dat je dat blijft doen lijkt me logisch.

Islandhopper zei

Fantastisch gedaan Prodigieus! Wat heerlijk dat je al deze kennis ook meteen kwijt kunt in je nieuwe functie als webmaster en als lid van het Digidreamteam. Hardlopers zijn niet altijd doodlopers, dat blijkt!

prodigieus zei

@allen
dank jullie wel voor alle felicitaties en de lieve opmerkingen.

Ik hoop echt dat alle anderen dit glorieuze moment ook mee zullen maken.

Ik ga nog even door want op de 23 dingen site is een aanvulling gekomen.
7 dingen om te verkennen voor hen die dat willen.
En jullie kennen mij he?

Unknown zei

Hier rest mij slechts een diepe buiging. Je bent de meest fanatieke deelnemer die ik tot nu toe heb meegemaakt.

Ik vind het geweldig dat 23Dingen je nieuwe kansen heeft geboden. Eigenlijk zoals ik me dat altijd had voorgesteld bij een traject als deze.

Dat het niet werkt om alle dingen tegelijk vrij te geven wil ik niet zo zwart/wit stellen. Net zoals met veel zaken in het leven werkt het voor de één wel en de ander niet. Persoonlijke omstandigheden zijn doorgaans niet te regisseren en de één gaat nou eenmaal anders met zijn tijd om dan de ander.

hanneke zei

Geweldig Bernadette! Ik denk dat het vrijgeven van alle dingen voor iedereen toch ook z'n voordelen heeft gehad. Jij kon nu als een speer door de stof en dat heeft ook weer motiverend gewerkt (denk ik)

prodigieus zei

voor mij in ieder geval wel!

bij mijn twitter account staat als omschrijving:
leergierig,nieuwsgierig,meestal plezierig, niet gierig tiep met een tic: geef nooit op!
dus tja

marielouise57 zei

Gefeliciteerd Bernadette met deze geweldige prestatie, we kunnen als KGB heel blij zijn met jou als Webmaster.
Bedankt voor al je positieve reacties en hulp.